Endoskop, kamerka inspekcyjna 5,5 mm

sseebbaa1, 20.10.2016, 22:21 « poprzedni - następny »

sseebbaa1

Ostatnie przeróbki przy silniku i skrzyni biegów skłoniły mnie do zakupu taniej kamerki inspekcyjnej (endoskopu).
Cena to niecałe 70 złotych, więc stosunkowo niewielki koszt, a jest duża szansa, że pozwoli w przyszłości uniknąć innych wydatków.
Ostatnio udało mi się bowiem zepsuć łożysko za 150 złotych w skrzyni biegów, co prawdopodobnie nie miałoby miejsca, gdybym mógł taką kamerką zerknąć w normalnie niewidoczne miejsce i zobaczyć, że nieprawidłowo wciskam łożysko :)

Endoskop z pewnością przyda się zarówno przy tuningowaniu, jak i weryfikowaniu stanu auta!

Wybrałem najwęższą dostępną tanią kamerkę o średnicy 5,5 mm.
(na Allegro jest dostępna też średnica 4,5 mm, ale kosztuje blisko 1.000 złotych, więc odpuściłem :D )

Wziąłem wariant z 5-metrowym przewodem, bo był zaledwie kilka złotych droższy, niż wersja 2-metrowa.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.



Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Kamerka wyposażona jest w dodatkowe akcesoria, jak magnes na wysięgniku, haczyk oraz lusterko.
Trzeba jednak pamiętać, że magnes i haczyk trzymają się dzięki nakładanej plastikowej tulejce, a lusterko jest nakręcane na kamerkę, co zwiększa ogólną średnicę głowicy kamerki.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Jutro pomierzę suwmiarką rzeczywiste wymiary kamerki, ale wygląda na to, że rzeczywiście ma ona średnicę 5,5 mm.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




Instalacja oprogramowania jest dziecinnie łatwa.
Wstępne oględziny pokazują, że kamerka łapie ostrość od około 3 cm, a LED-y oświetlają dobrze w ciemności obszar nie dalej niż 4-5 cm, więc raczej trzeba będzie dobrze ją ustawiać względem oglądanego obszaru.


Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.

Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć zdjęcie.




W najbliższych dniach przetestuję ją na wnętrznościach zapasowego silnika stojącego w garażu i wtedy zrobię jakieś fotki oraz filmiki.
Wówczas będziemy mogli razem ocenić przydatność gadżetu :D

Najfajniejsze w tej kamerce jest to, że można ją podłączyć także do smartfona :) co genialnie zwiększa mobilność urządzenia.


8)
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy

sseebbaa1

Kamerka nie ma jakiejś wysokiej rozdzielczości, ale jest wystarczająca do sprawdzania niektórych ukrytych elementów. Zwłaszcza jeżeli wiemy co dokładnie chcemy sprawdzić, a nie szukamy po omacku (bo trochę trudno nakierowywać kamerkę trzymając jedynie za kabel i wpychając ją w niewidoczne miejsce).

Pierwsze testy przeprowadziłem na wyczyszczonym UIM-e (górnym kolektorze dolotowym). Wcześniej kolektor był cały oblepiony od wewnątrz smolistą substancją lecącą z uszkodzonego systemu odmy. Kolektor oddałem do czyszczenia w myjce ultradźwiękowej i chciałem kamerką sprawdzić efekt w środku.
Wstawiam link do filmiku, ale na filmie niewiele widać. Można natomiast zobaczyć, że ścianki są czyste - czyli tak już pisałem - wiedziałem co chcę sprawdzić, więc nawet taki kiepski obraz był dla mnie wystarczający. A to najważniejsze.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.https://youtu.be/H2IEAh1b-Jg

Kiepska ostrość wynikała z faktu opisywanego wcześniej, że kamerka pokazuje ostry obraz po odsunięciu jej o około 3-4 cm od obiektu. A jak kamerka opiera się o obiekt np. przy przesuwaniu, to właśnie obraz jest rozmyty.


Jednak prosty endoskop udowodnił swoją prawdziwą przydatność w innej sytuacji 8)
Chodziło o składanie skrzyni biegów i nieszczęsne łożysko, które opisywałem w pierwszym poście.
Dzięki kamerce mogłem powoli opuszczać wnętrzności skrzyni i na ekranie telefonu na bieżąco kontrolować czy tym razem wałeczki łożyska nie zaczepią o ostrą krawędź.
Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.https://youtu.be/SC-7mxyekGo

Na filmiku widać, że łożysko jeszcze nie trafiło w swoje miejsce. Dzięki podglądowi mogłem bez obaw dokończyć osadzanie łożyska stożkowego w jego bieżni.
Jedno łożysko jest w białym koszyczku i to je właśnie wymieniałem, natomiast drugie, stare łożysko jest w koszyczku jasnobrązowym.
Bez endoskopu te łożyska nie są widoczne przy montażu, gdyż znajdują się na dnie skrzyni biegów.
ST220 3.0 V6 226 KM ---> 265 KM  /  S-Max mk2 2.0 TDCi PowerShift 150 KM ---> 200 KM  /  Zaloguj się lub zarejestruj się za darmo żeby zobaczyć link.moje wcześniejsze Fordy